Lekcja dla uczniów klas 4-8 i szkoły średniej (45 min)
Zwiedzanie historycznej wystawy pt. „Limanowa i Kieżmark – magdeburskie miasta na polsko-słowackim szlaku handlowym", ze szczególnym uwzględnieniem pracy pisarza miejskiego. W czasie lekcji będą prezentowane dawne narzędzia i przybory piśmiennicze oraz efekty trudnej sztuki kaligrafii. Uczestnicy obejrzą cyfrową prezentację karty dawnych ksiąg miejskich. Eksponatem na wystawie jest akt lokacyjny Limanowej spisany na pergaminie, który będzie można zobaczyć. W trakcie zajęć zobaczą z bliskai dotkną naturalnego papirusu, pergaminu, papieru czerpanego i gęsiego pióra. Prowadząca lekcję pokaże kaligraficzne pisanie listu gęsim piórem lub dawną stalówką w obsadce maczaną w atramencie. Opowie o przycinaniu ptasich piór i recepturze na średniowieczny atrament. Uczniowie będą mogli napisać kilka liter gęsim piórem.
Lekcja dla uczniów klas 6-8 i szkoły średniej (45 min.)
Tematem lekcji będzie kaligrafia hebrajska. W trakcie zajęć będzie prezentacja z krótkim wprowadzeniem zagadnienia ludności żydowskiej w Limanowej, stanowiącej połowę mieszkańców przedwojennej Limanowej (prezentowane będą zdjęcia archiwalne limanowskich żydów, judaika ze zbiorów muzeum i prace limanowskich artystów malarzy). Następnie prowadząca przedstawi uczestnikom alfabet hebrajski i opowie o świętych literach i ich mistyce a także o trudnym rzemiośle sofera (pisarza tekstów świętych). Biorący udział w lekcji uczniowie poznają kilka liter alfabetu hebrajskiego (Alef, Bet, Jud, Taw), a ich pisanie będzie uzupełnione odpowiednim komentarzem. Na zakończenie każdy napisze słowo „Szalom” (Pozdrowienie). Aby wykonać ćwiczenie uczestnicy otrzymają stalówkę ściętą kaligraficzną i atrament oraz odpowiednio przygotowaną kartkę papieru. Otrzymają również specjalny kartonik, na którym należy wykonać pracę na czysto.
Lekcja dla uczniów klas 5-8 i szkoły średniej (45 min.)
Tematem lekcji będzie zagadnienie: dawne farby używane przez średniowiecznych malarzy ksiąg. Uczniowie dowiedzą się jakie najważniejsze minerały i barwniki roślinne służyły dawniej do wytwarzania farb. Obejrzą pigmenty mineralne. Będą mieli okazję zobaczyć jak tworzy się temperę (farbę) z użyciem spoiwa jajowego. Uczestnicy na zakończenie zajęć na specjalnych niewielkich próbnikach papieru akwarelowego, będą robić wzornik kolorów z przygotowanych farb. Obserwując jak zachowują się niektóre pigmenty na papierze, będą swoje spostrzeżenia zapisywać na wzornikach.
Lekcja dla uczniów klas 6-8 i szkoły średniej (45 min.)
Lekcja z prezentacją multimedialną opowiadająca o jednym z aspektów życia codziennego w dworku szlacheckim czyli o apteczkach dworskich. Odpowiemy na pytania: jak powstawały i wyglądały? Gdzie były umieszczane? Jak pachniały? Co zawierały? Kim były „Panny apteczne”? Skąd czerpane były przepisy na domowe lekarstwa? Przedstawione będą ciekawostki na ten temat i staropolskie nazwy aptecznych produktów. Częścią lekcji będzie zwiedzanie wystawy stałej w muzeum pt.„ Świat dawnej apteki na polsko-słowackim pograniczu”.
Lekcja może być przedłużona i wzbogacona o warzenie atramentu, który również wytwarzano w dworach szlacheckich
i sprzedawano także w aptekach.
Lekcja dla uczniów klas 7-8 i szkoły średniej (45 min.)
Lekcja muzealna w oparciu o starodruki ze zbiorów Muzeum Regionalnego Ziemi Limanowskiej z XVII i XVIII w.). Omówione zostaną pojęcia: frontispis, sygnet drukarski, ekslibris, superexlibris, czcionka a krój pisma. Uczestnicy zobaczą księgi i posłuchają informacji o poszczególnych starodrukach i ich oprawach. Przedstawione zostanie także zagadnienie fraktura jako kaligraficzny krój pisma i jej związki z drukiem.
Lekcja dla uczniów szkół podstawowych i średnich (45 min)
Lekcja historii na temat dawnych zawodów z prezentacją narzędzi, których używano do wyrobu konkretnych dóbr - odzieży, obuwia. Celem głównym jest zapoznanie uczniów z istnieniem tzw. zawodów ginących, wdrożenie terminów związanych z poszczególnymi rzemiosłami, wprowadzenie pojęcia cechu rzemieślniczego. Celem wychowawczym lekcji jest w swej istocie zachęcenie ucznia do poznawania zawodów ginących. Ponadto zainteresowania się tematem, przekazywania zdobytej wiedzy i pamięć o dawnych zawodach dziś często wypartych przez postęp technologiczny. Wiedza przekazana podczas lekcji daje możliwość poznawania historii przez pojedyncze zabytki, związane ze zwykłymi mieszkańcami miast. Metody pracy: praca w grupach, dyskusja, praca z zabytkiem, rozwiązywanie ćwiczeń.
Lekcja dla uczniów kl. 6-8, szkoła średnia (45 min.)
Celem głównym lekcji jest przekazanie uczniom podstawowych wiadomości o historii książki – od czasów starożytnych
do współczesności. Uczeń po zakończonej lekcji będzie umiał wymienić kolejne etapy rozwoju książki jako tekstu utrwalonego i wyjaśnić poszczególne pojęcia związane z tym tematem. Prowadząca przedstawi temat poprzez wykład
i prezentację multimedialną a także prezentując eksponaty związane z treścią zajęć, będące w zasobach muzeum.
Lekcja dla uczniów kl. 7-8 i szkoły średniej (60 min.)
Celem głównym lekcji jest poznanie przez uczniów sylwetek pisarzy: Stefan Wienfeld, Jerzy Żuławski, Władysław Orkan. Są to osoby związane z ziemią limanowską. Po zakończonej lekcji uczeń będzie potrafił określić, w której epoce historii literatury tworzyli prezentowani pisarze, wymienić charakterystyczne elementy stylu twórczości każdego z nich, wymienić kilka tytułów książek ich autorstwa.
Lekcja dla uczniów kl. 6-8 i szkoły średniej (45 min.)
Cel główny lekcji to przedstawienie historii Limanowej w kontekście zaprezentowanych fotografii będących w zasobach muzeum. Po zakończonej lekcji uczeń będzie potrafił wymienić najważniejsze wydarzenia w historii Limanowej, nazwiska limanowskich fotografów, rozpoznać osoby, miejsca, obiekty w Limanowej na fotografiach prezentowanych przez prowadzącą lekcje.
Lekcja dla uczniów kl. 7-8 i szkoły średniej (45 min.)
Celem głównym lekcji jest przedstawienie sylwetek malarzy związanych z ziemią limanowską: Maksymilian Brożek, Tytus Czyżewski, Franciszek Mrażek.Po zakończonej lekcji uczeń będzie potrafił określić, w której epoce historii sztuki tworzyli poszczególni malarze, wymienić charakterystyczne elementy twórczości każdego z nich. Na podstawie zdobytej wiedzy będzie umiał rozpoznać autorów prezentowanych eksponatów będących w zbiorach muzeum.
Lekcja dla uczniów kl. 6-8 i szkoły średniej (60 min.)
Celem głównym lekcji jest przedstawienie poszczególnych grup etnicznych Powiatu Limanowskiego i przekazanie wiedzy na ich temat. Źródłem informacji będą zapiski Walentego Gawrona. Po zakończeniu lekcji uczeń będzie wiedział kim był Walenty Gawron, potrafił wymienić grupy etniczne zamieszkujące Powiat Limanowski. Będzie umiał scharakteryzować poszczególne grupy na podstawie zdobytej wiedzy i przyporządkować, do której z nich należą prezentowane w czasie lekcji eksponaty.
Wybrane tematy lekcji można połączyć z warsztatami o podobnej tematyce ceny ustalane indywidualnie.